תכנית עסקית מרכזת את כל הנתונים הצפויים בפעילות עסקית של עסק חדש או של עסק פעיל. התכנית כוללת את כל הנקודות החשובות והמהותיות בניהול העסק. התכנית מעלה את החשיבה העסקית ואת האסטרטגיה שנבחרה על ידי היזם, כדי להצליח לנהל עסק משגשג ומצליח.
את התכנית העסקית מציגים בפני גורמים פיננסיים שונים לצורך קבלת מימון כמו לדוגמה הלוואה בערבות המדינה שמטרתה ליצור פיתוח עסקי או לממן הון חוזר כדי שהעסק יוכל להמשיך ולהתנהל. התכנית מסבירה את הייחוד של כל עסק ספציפי מול מתחריו, היתרונות בשיטת השיווק שלו על פניהם והחוזקות של המערכת שאמורים להניע אותו קדימה.
5 נקודות חשובות בתכנית העסקית:
ניהול העסק
מתן הסברים על המבנה הארגוני של העסק. אם יפעל כעוסק מורשה, חברה, או שותפות רשומה. מידע מפורט על בעלי התפקידים הבכירים כמו מנכ"ל ומנהלי המחלקות ואנשי מפתח נוספים שיאיישו תפקידים אסטרטגיים ואקוטיים.
תחשיב של עלויות משאבי האנוש. מה תהיה רמת השכר בכל אחד מהרבדים, מה תהיה העלות של כל עובד כולל ההפרשות לפנסיה ולגורמים נוספים. עלות חודשית של ספקים קבועים כמו פרילנסרים. המטרה היא לדעת את רמת ההוצאות הקבועות והמשתנות בכל חודש כדי ליצור אומדנים של ההוצאות לפרק זמן מסוים.
תחום העיסוק
הליבה של כל עסק היא צורת ההתנהלות ותחום העיסוק. התכנית מפרטת את מלוא המידע על המחלקות השונות הפועלות בעסק בהתאם לתחום העיסוק שלו כמו הפעלת אתר אינטרנט מכירתי, שירות לקוחות, ייצור פריטים ספציפיים, מערך השיווק והמכירות ללקוחות קצה ולגורמים סיטונאיים, הפעלת סוכני מכירות וכו'.
לכל סעיף יצורף פירוט של העלויות החזויות עבור כל אחד מסעיפי הפעילויות כמו לדוגמה עבור שירותי אחסון במחסנים, כוח אדם, עמלות לאנשי מכירות, פרסום, עלויות הייצור במפעל ועוד.
מכירות וניהול השיווק
המכירות והשיווק מבוססים על ידי פילוח מדויק והגדרת קהל היעד שאמור להיות זה שצורך את המוצר הספציפי. פילוח זה הוא החלק המהותי ביותר בהצלחתו של העסק כיוון שהמטרה היא לא לבזבז אנרגיות על קהל שככל הנראה לא ירכוש אלא לבצע עבודה ממוקדת.
אופן הפעילות של מחלקת השיווק, אילו דרכים מתוכננות כדי לשווק את המוצר הייחודי, באילו ערוצי תקשורת, מהי תכנית הפרסום להעמקת התודעה של הציבור לגבי המוצר. אם מדובר בפטנט, מפרטים את הסטטוס מול הרשם לסימני המסחר.
התחרות בענף ובמחקרי שוק
ביצוע מחקר מקיף על היתרונות והחסרונות של המוצר ואופן שיווקו מול המתחרים הפועלים בשיטות שיווק שונות, חלקם באתרי האינטרנט ומקצתם בחנויות.
בהתאם למחקרים יהיה ברור להנהלה באיזו דרך שיווקית יש לבחור, אם דומה לזו של המתחרים או שיטה שונה לחלוטין שתשיג להערכתם תוצאות הרבה יותר משמעותיות.
סיכום מנהלים
בחלק האחרון של התכנית העסקית מופיע סיכום המנהלים הרואים את המעטפת כולה ומחברים בין כל הנקודות שהועלו בסעיפי התכנית. המנהלים מפרטים את תפיסת העולם שלהם(,)הסיכויים מול הסיכונים, הם מסמנים במבט על את החזון שלהם, דרך מימוש החלום והאינטואיציות החזקות שלהם.
הרצון שלהם לקבלת הלוואה בערבות המדינה כדי לממן את הפעילות השוטפת או את עלויות הקמת העסק החדש.
המטרה היא לממן את כל ההוצאות הדרושות שיהיו הבסיס להתנהלות העסקית ולפיתוח מתמיד בהתאם לצורך. ההחזר של ההלוואה יתבצע מתוך כלל ההכנסות של העסק לאורך הדרך.
כל המידע הנרשם בתכנית העסקית הוא מידע מהימן המבוסס על תחזיות ראליות של ההנהלה ולא על חשיבה שהיא תלושה מהמציאות.