סטודנטים רבים מברכים על ההזדמנות שניתנת להם ע"י חלק מהמרצים: להוכיח את הידע שלהם בעבודה אקדמית, ולא במענה על מבחן. כתיבת מטלת סיום נתפשת ע"י המון סטודנטים כקלה, פשוטה לביצוע וסופר-קלילה. מידת הרצינות וההשקעה במטלה שכזו? בהתאם.
בדיעבד, מבינים אותם סטודנטים כי גם עבודה אקדמית קטנה לכאורה, יכולה ליצור להם ברוך גדול. כל מטלה אקדמית – מתרגיל כתיבה ועד מבחן, דורשת מכם אחריות, רצינות, השקעה והיערכות מתאימה. לשמחתכם, מסתבר כי להצלחה בכתיבת מטלת הסיום ישנו מתכון מנצח. לפניכם, רשימת המרכיבים המלאה:
1.הגיעו להרצאות בזום
אז נכון, נעים יותר לשמוע הרצאה באולם ההרצאות באוניברסיטה. הפיתוי להבריז מהרצאות בזום אמנם גדול, אך יש לו מחיר: ההנחות שתעשו לעצמכם כעת, יעלו לכם ביוקר בתקופת המבחנים. כתיבת בעבודה בנושא מוכר (או לכל הפחות נושא שנחשפתם אליו), תהיה נעימה, זורמת ופשוטה יותר. מנגד, כתיבת מטלת סיום של קורס שלא נכחתם בו, תחייב אתכם ללמוד תוך כדי תנועה את כל התכנים שנלמדו לאורך הסמסטר. התוצאה? לחץ אדיר בשיאה של תקופת המבחנים שגם כך עמוסה.
2.דעו מהן דרישות המרצה
קראו את המטלה במלואה ביום בו מפרסם אותה המרצה. הטיפ הזה נשמע אולי סופר-טרוויאלי, אך מסתבר כי ישנם סטודנטים המאמצים לעצמם שיטת עבודה אחרת: קריאת המטלה לראשונה ביום בו הם מתיישבים לעבוד עליה. חשוב שתדעו מראש מהן ציפיות המרצה מכם. מדוע? משום שפעמים רבות כתיבת העבודה מותנית ב"הכנות" מסוימות שעליכם לבצע מספיק זמן מראש:
- קריאת מאמרים (שאתם חלקם יש לתרגם) / קריאת ספר
- צפייה בסרט דוקומנטרי / מספר פרקים מסדרות
- נוכחות חובה בדיון כיתתי בזום
- ביצוע ראיונות/סקרים – פרונטליים או טלפוניים ועוד…
ודבר נוסף: המרצים מצפים מכם, הסטודנטים, להיצמד להנחיות העבודה. חריגה מההנחיות וקבלת החלטות על דעת עצמכם, עלולות לפגוע לכם בציון. לדוגמא:
- הגשת עותק קשיח למזכירות במקום הגשת קובץ העבודה במייל
- הקלדת העבודה בגופן ariel כשהמרצה ביקש David
- הגשת עבודה אקדמית קטנה/גדולה יותר מדרישת המרצה
- ביבליוגרפיה מצומצמת שלא משקפת את דרישות המרצה ועוד…
3.עבודה אקדמית לא כותבים ב"חלונות"
אתם לומדים במקביל לשלושה מבחנים ובהפסקות משרבטים פסקאות לעבודה האקדמית? טעות! חשוב מאד שתקדישו לעבודה אקדמית קטנה כגדולה את הזמן הדרוש לה. לרוב, הבעיה של סטודנטים היא לא מחסור בזמן, אלא ניהול לא נכון של זמן. כמה זמן ראוי להקדיש לכתיבת מטלה אקדמית? בין 5-8 ימי לימוד מלאים (קריאת חומרים, עיבודם, כתיבת העבודה ועריכתה).
4.עברית היא שפה קשה. ועברית אקדמית?
מובן כי "עברית אקדמית" אינה שפה רשמית, אלא תיאור לשפה שמצופה מכם להשתמש בה במעמד כתיבת עבודתכם. "העברית האקדמית" נשענת על שפה מכובדת ותקנית, שימוש נכון בסימני פיסוק, היכרות עם כללי הציטוט וכיוצא בזה. לבטח לא נחדש לכם, אך נזכיר בכל זאת: גובה השפה, יכולות ההבעה בכתב וציות לחוקי הכתיבה האקדמית, משוקללים בציון הסופי.