התקופה הסטודנטיאלית מוכתרת על ידי המון סטודנטים כתקופה היפה ביותר בחייהם. ואכן, מדובר על תקופה שבה אתם מעשירים את עולמות התוכן שלכם, בונים את העתיד ואפילו מרחיבים את המעגל החברתי שלכם. לצד כל מה שטוב בתקופה הסטודנטיאלית, גם ישנם לא מעט אתגרים שאתם נדרשים להתמודד מולם, ולרוב – גם לראשונה בחייכם.
בהתאם לפקולטה אליה אתם משוייכים ולתכנית הלימוד שלכם, סביר כי גם אתם לומדים על שיטות מחקר איכותניות. אז על מה בדיוק מדובר ומהו ההבדל בין שיטת מחקר איכותנית לכמותית?
אז מה אתם יודעים על מחקר איכותני?
המון פעמים על מנת להסביר מהו מחקר איכותני, משווים אותו למחקר הכמותי:
- המחקר הכמותי הוא סוג של "משחק במספרים". המסקנות ותוצאות המחקר שלכם יבוססו בהתאם לנתונים שונים, שיכולים להיות תוצר של שאלות שהופנו אל קבוצה ספציפית. כלומר, ההתייחסות היא אל התוצאות המספריות והנתונים "היבשים".
- המחקר האיכותני לעומת זאת, שם את הדגש על תשאול ישיר של הנסיינים/נחקרים (קבוצת נשאלים או נשאל אחד בלבד). כלומר, ההישענות איננה על מספרים או סטטיסטיקות יבשות, אלא על ניתוחי מקרה אישיים, תצפיות, ריאיונות וכיוצא בזה. התוצאות והמסקנות הינן תוצר של התרשמות אישית של החוקר. במקרה הזה – הסטודנט.
במה שונה המחקר האיכותני מהמחקר הכמותי?
- ההתמקדות היא על קבוצת נשאלים קטנה ומצומצמת – מעין קבוצת מיקוד קטנה
- שיטת המחקר מבוססת על ריאיון אישי, תצפית – סמויה או גלויה וכן הלאה
- ההתרשמות/מסקנות מתבססות על רשמים מהקבוצה או הפרט
אז מה עושים עם הנתונים בפועל? כל עוד היו בפניכם מספרים, דו"חות ונתונים סטטיסטים, הייתם יכולים להסיק מסקנות בקלות רבה. ומנגד, בעת שמדובר על ניתוח של שיטות מחקר איכותניות, אתם נדרשים להרחיב ולהעמיק את התשובות שקיבלתם (באמצעות תצפית, שאלונים, ריאיונות וכדומה).
כלומר, לאחר שאתם אוספים את הנתונים, נדרשת התבוננות מעמיקה, שמטרתה להסיק מסקנות בהתאם.
לדוגמא, נניח ושאלת המחקר שלכם היא: "האם תושבי שדרות הפכו אדישים לאזעקת צבע אדום?". ברור שמדובר בשאלת מחקר איכותני ולא כמותי. כעת, יהיה עליכם להגדיר קהל יעד, ולהפנות שאלות וריאיונות שיובילו לפיצוח (איך מתנהג קהל היעד, האם הוא אדיש לאזעקה, האם הוא מגיב לאזעקה על פי שיקולים שונים וכן הלאה).
לאחר יישום שיטת המחקר הנבחרת, אתם מחזיקים ביד "חומר גלם". כעת, האתגר שלכם הוא להפיק מחומר הגלם "מטעמים" – מסקנות שהינן תוצר של ההתרשמות וההתבוננות שלכם.
אחת המטרות: חקירת התנהגות ודפוסים
אחד ההבדלים המהותיים שבין מחקר איכותני לכמותי, הוא היקף המחקר. לרוב, במחקר כמותי על מנת לבסס סטטיסטיקה אמינה, יאסף מידע מכמות רבה של נשאלים. במחקר האיכותני לעומת זאת, ישנה אסטרטגיה שונה, והיא למידת דפוס והתנהגות מקבוצה קטנה, ממוקדת ומוגדרת מראש.
זו הסיבה אגב, כי המון פעמים חברות מסחריות בוחרות בקבוצות מיקוד שכאלו להיות אינדיקציה לפני מהלכים שיווקיים שונים.
מתי מחקר איכותני הוא כלי שתוכלו לעשות בו שימוש?
מחקר כמותי מבקש להעניק סטטיסטיקה נרחבת יותר, המשקפת תמונה של הכלל. מחקר איכותני לעומת זאת, מתמקד ברצון לקבל תמונה בהירה אודות התנהגות של קבוצה מסוימת. לדוגמא: גברים משדרות בגילאי 45-57. כאמור, ישנן שיטות שונות ליישום המחקר האיכותני, והן כוללות בין היתר:
- חלוקת שאלונים: השאלות נכתבות מראש, כאשר השאלון יכול להיות מבוסס על תשובות אמריקאיות, או מענה על תשובות פתוחות.
- ריאיון 1 על 1. אחד הכלים הנפוצים ביותר בהם עושים שימוש לטובת מחקר איכותני הוא הריאיון האישי. מדובר ריאיון הנעשה בפורמט של 1 על 1, כך שהמרואיין לא יושפע מתשובות, הרגלים ודפוסים של חברים אחרים מקבוצת המיקוד.
- שיח בפורמט של דינמיקה קבוצתית. מעלים נושא לדיון, ומאפשרים לחברי הקבוצה לשוחח על אותו נושא. האתגר: "לחלץ" מידע רלוונטי שיתרום למחקר האיכותני.
אם התעניינתם בשיטות מחקר איכותניות, עוד יכול לעניין אתכם: