לאורך לימודי התואר שלכם, אתם מתנסים כמעט בכל מטלה אפשרית: מבחני כיתה ומבחני בית, תרגילי הגשה ועבודות אקדמיות בהיקפים שונים. ככל שתתקמדו יותר בתכנית הלימודים, כך הדרישות יעלו ויצופה מכם להפגין ידע בשיטות מחקר, מיומנויות למידה ולהתמודד עם חומרים שונים (בהיקפם ומורכבותם).
סביר כי גם אתם הגשתם כבר עבודה אקדמית במסגרת הלימודים, אך ישנה עבודה אחת בעלת מעמד מיוחד: העבודה הסמינריונית. עבודת הסמינריון גדולה יותר בהיקף שלה, תוך שהמשקל הניתן לה הינו גבוה יותר, ולכן היא משפיעה יותר על ממוצע התואר הסופי שלכם.
האתגרים שבהכנת הסמינריון:
- התמודדות עם כמות אדירה של חומרים
- נדרשים חודשים של עבודה על מנת להכין אותה
- אתגר מנטלי: “העבודה החשובה בתואר שחייבים להצליח בה!”
לפניכם, כל מה שחשוב לדעת על עבודת סמינריון אמפירית, מה מייחד אותה ובאילו פקולטות לרוב מגישים אותה.
מה מאפיין את עבודת הסמינריון הכמותית?
ישנם סטודנטים שמכירים את עבודת הסמינר בשם “עבודה אמפירית”, ואלו שמכירים אותה בשם “עבודה כמותית”. מדובר על אותן שיטות מחקר ועל אותה העבודה, כך שאין באמת חשיבות לשם. כידוע, על מנת לחקור ולהגיש לבסוף עבודת סמינר, אתם נדרשים להיצמד לסדר העבודה הבא:
- הגדרת שאלת מחקר (המאושרת על ידי המרצה)
- בניית ראשי פרקים כמתווה לעבודה
- בחירה בשיטות מחקר
- ניתוח מסקנות ותוצאות
- מענה על שאלת המחקר
איסוף הנתונים הוא השלב המשמעותי ביותר עם הכנת עבודת סמינריון אמפירית. לרוב, המטרה היא לקבל תמונה בהירה אודות תופעה, הרגל או התנהגות של קבוצה מסוימת, לרוב – קבוצה גדולה. ישנן שיטות שונות לאיסוף הנתונים, כאשר הבולטת שביניהם היא חלוקת שאלונים לקבוצה של נשאלים.
מה חשוב לדעת?
- יש לבנות שאלון מסודר, נכון וכזה שיאפשר לכם לשאוב נתונים רלוונטים
- יש להגדיר את הקהל הספציפי למענה על השאלון
- יש להנחות כל נשאל בצורה יסודית לפני המענה
- יש להבטיח כמות נשאלים מקסימלית כדי לבסס את התוצאה.
במה שונה מחקר אמפירי ממחקר איכותני?
המחקרים חולקים את אותה המטרה, כאשר דרך הביצוע היא שונה. באמצעות שיטת המחקר הנבחרת, ניתן ללמוד על התנהגויות והרגלים של קבוצות מסוימות. במחקר הכמותי (אמפירי) עליכם להציג נתונים סטטיסטים שונים – כאלו שתסיקו עם ריאיונות ושאלונים, או עם הישענות על נתונים קיימים.
כל עוד העבודה שלכם היא עבודת מחקר אמפירית, הרי שאת המסקנות (והמענה על שאלת המחקר), תבססו על פי המספרים והנתונים. לדוגמא: כשנשאלו חברי הקבוצה האם הם ירכשו ירקות אורגנים, אלו התשובות שהתקבלו –
36% כן, 44% לא ו-20% לא בטוחים. במחקר איכותני, התוצאות באות לידי ביטוי בהתרשמות אישית של הסטודנט מהקבוצה שנשאלה ונחקרה. לדוגמא: “התרשמתי כי קבוצה א’ נוטה פחות לירקות אורגנים”.
איך מגיעים לנשאלים שישיבו על השאלונים?
מדובר אולי על אחד האתגרים המשמעותיים בהכנת עבודת סמינריון אמפירית. למעשה, אתם זקוקים לשיתוף פעולה מלא של נשאלים רלוונטים, ולעתים קשה להשיג אותו. אחת הדרכים הנפוצות ביותר היא להפיץ את השאלונים ברשתות החברתיות, תוך ציון קהל היעד הרלוונטי למענה עליו (חיילים / סטודנטים / נשים או גברים / תושבי תל אביב או עיר מסוימת אחרת וכן הלאה).
“האם ניתן לבסס עבודה על נתונים קיימים?”
חד משמעית, כן. כל עוד ישנם אזכורים רלוונטים לשאלת המחקר שלכם, אין כל סיבה שלא להשתמש בנתונים קיימים. הבעיה היא שלעתים אתם מעוניינים לחקור נושא מסוים שטרם נחקר לעומק, כך שאין די נתונים סטטיסטים.
בנוסף, לעתים הנתונים שקיימים אינם מספיקים על מנת לבסס עבודה או להשיב על שאלה, כך שאתם נדרשים להיצמד לשיטות מחקר נוספות, זאת בכדי לגבש תוצאות מקיפות ומסקנות אחראיות וחד משמעיות.
“אני לומד מזרח אסיה ופילוסופיה. אצטרך להגיש סמינר אמפירי?”
עבודות הסמינריון האמפיריות, לא מוגשות במסגרת כל הפקולטות וכל תכניות הלימודים. לרוב, סטודנטים הלומדים במדעי הרוח, לא ידרשו להגיש עבודות שכאלו. העבודות המבוססות על מחקר כמותי, מוגשות במסגרת הלימודים בפקולטת מדעי החברה או המדעים המדוייקים. לדוגמא:
- לימודי חינוך
- לימודי תקשורת
- לימודי משאבי אנוש
- לימודי כלכלה
- לימודי מדעי המחשב ועוד…