מהו שלד לעבודה סמינריונית?

מהו שלד לעבודה סמינריונית
כתיבת עבודה?
אנחנו הכתובת

הסמינריון הינו המטלה החשובה והמשמעותית ביותר אליה הסטודנטים נדרשים בשנתם האקדמית האחרונה לתואר.

מטרת הסמינריון לשקף את יכולותיהם של הסטודנטים לערוך מחקר אקדמי עצמאי, החל מהתוויית שאלת מחקר ואיתור מקורות מידע, דרך הסקת מסקנות והצגתן באופן כתוב וסדור הלכה למעשה ועד לעמידה בסטנדרטים האחידים הנהוגים בכל המוסדות האקדמיים בעולם.

עבור רבים, המטלה הסמינריונית מעוררת רתיעה, זאת לאור משאב הזמן הרב שהיא מצריכה, ההנחיות הקפדניות שלעתים אינן מובנות במלואן במבט ראשון וכן הצורך להקדיש זמן בלתי מבוטל למחקר ולתרגומו לכדי עבודה כתובה.

דרך אחת ‘לגמד את המפלצת’ עוברת בהיכרותנו עם שלד הסמינריון עצמו. בעת שנראה את כלל הדברים כתובים לנגד עינינו, הרי שיש בכך כדי לעשות עבורנו סדר רב, ולאפשר לנו לעשות ולו את הצעד הראשון.

ההבדל בין שלד סמינריון מחקרי לעיוני

את הסמינריון ניתן להפריד לשתי קטגוריות: סמינריון עיוני וסמינריון מחקרי.

הסמינריון העיוני מצריך מן הסטודנטים לחפש אחר מקורות מידע כתובים (אם כי לעתים גם ניתן לשלב מקורות וויזואליים דוגמת תוכניות וסרטונים), ומיזוג המאמרים לעבודה מקורית ובאופן שיענה על שאלת המחקר בצורה מסודרת וברורה.

הסמינריון המחקרי כשמו כן הוא, והוא נסמך על שיטות מחקר אותן הסטודנטים צריכים ליישם על מנת שיגבשו את המסקנות הנדרשות. העבודה המחקרית מתחלקת לשתי מטלות סמינריוניות האחת איכותנית, קרי סמינריון המתבסס על שיטות מחקר כגון תצפיות וראיונות, וכמותני קרי סמינריון המתבסס על ניתוח סטטיסטי דוגמת שאלונים.

על פתיח זה שקדנו תחילה, לאור העובדה שישנו הבדל בין שלד הסמינריון המחקרי לבין שלד הסמינריון העיוני.

שלד סמינריון מחקרי

  • שער המציג את שאלת המחקר, שם הסטודנט/ית, שם המרצה ונושא הקורס
  • תוכן עניינים
  • תקציר / מבוא (לעתים העבודה תכלול גם וגם, תלוי בהנחיות המרצה)
  • סקירת ספרות
  • שיטה (שיטת המחקר לרבות כלי המחקר, אופן איסוף המידע ודרכי קבלת המידע)
  • ממצאים (כלומר תוצאות המחקר)
  • סיכום דיון ומסקנות
  • מקורות המידע (או במילים אחרות: ביבליוגרפיה)
  • נספחים

שלד סמינריון עיוני

  • שער (זהה לזה של הסמינריון המחקרי)
  • תוכן עניינים
  • מבוא
  • ראשי פרקים
  • סיכום דיון ומסקנות
  • מקורות המידע
  • נספחים

מספר שאלות נפוצות מצד סטודנטים

מה ההבדל בין מבוא לבין סיכום?

מטרת המבוא היא לאפשר לקורא להבין מה אנו מבקשים לחקור, מדוע בחרנו בנושא זה ובאיזה אופן הוא נשא חן בעינינו וכן ניתן להציג את הנושא ממעוף הציפור.

במילים אחרות, המבוא ‘מכניס את הקורא אל תוך האווירה’ ומספק לו נקודת פתיחה ראשונית.

לעומתו, סיכום נועד לתמצת את עיקרי הדברים שהובאו לאורכם של ראשי הפרקים בעבודה. בעוד שהמבוא איננו עונה על הדברים או ‘מסגיר’ את מה שנאמר בראשי הפרקים, הסיכום מספק מסגור יעיל וענייני.

מה ההבדל בין תקציר למבוא?

מטרת התקציר היא להביא לקורא את עיקריה של המטלה הסמינריונית באופן תמציתי וענייני. נאמר להבהיר לקורא את מטרת ונושא העבודה.

מטרת המבוא תהיה לדון בנושא בהרחבה, למנות את הסיבות שהובילו את הכותב/ת לכתוב את העבודה ולחקור את הנושא, להציג את ה’אווירה הכללית’ שלתוכה העבודה נכנסת (למשל תקופה היסטורית שבתחומיה שאלת המחקר מתקיימת).

כמו-כן בעוד שהתקציר יתפרש על פני פסקה עד 2 פסקאות, המבוא יכול להתפרש על עמוד שלם ואף שני עמודים (תלוי בהנחיות המרצה).

מתי מוסיפים עמוד נספחים?

בהתאם להנחיות המרצה וכן בהתאם לאופייה של העבודה.

כך למשל בעבודות סמינריוניות מחקריות, נצרף לפרק הנספחים את השאלונים שערכנו, את התמלול של הראיונות שנערכו עבור כתיבת המטלה, מסמכים שונים שמולאו וכיוצא בכך.

בכללותו, עמוד הנספחים יכלול כלי מחקר, שאלונים ונתונים גולמיים שונים שמהם הפקנו מסקנות שתרמו לדיון.

הוא גם יכול לכלול מסמכים דוגמת קטעי מקורות ומפות. 

התייעצו איתנו

איזי גרייד המרכז לסיוע לסטודנט מתמחה בכתיבת עבודות אקדמיות, ומספק ליווי מקצועי ומעשי בכל שלבי העבודה החל מגיבוש שאלת המחקר ואיסוף מקורות המידע, דרך כתיבת העבודה ועד להכנתה בהתאם לכל כלל האקדמיה.

בכל שאלה והתייעצות, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר.

שתפו מאמר זה עם חברים

שירותים שעשויים לעניין אתכם

כתיבת עבודה אקדמית
סטודנטים רבים מתעניינים לגבי כתיבת עבודות אקדמיות, מאחר ולא לכולם יש את הזמן, הסבלנות או היכולת לכתוב את העבודות שלהם בצורה עצמאית. יש לזכור כי רוב הסטודנטים נאלצים להתמודד עם עומס משמעותי, הכולל את הצורך לעמוד במטלות האקדמיות השונות, ללמוד למבחנים, לשלב עבודה ולהשאיר מעט זמן לחיי חברה.
מטלות אקדמיות
במהלך התואר הראשון והשני, מתבקש הסטודנט להגיש מטלות אקדמיות במגוון נושאים הקשורים במישרין או בעקיפין לתואר הנלמד. חשיבותן של המטלות הללו היא קריטית, שכן הן מהוות משקל לא מבוטל בשקלול הסופי של הציון בתואר
כתיבת עבודות סמינריון (גמר)
כל סטודנט בתואר הראשון או השני מגיע לאחת מהנקודות הקריטיות בתואר: כתיבת עבודה סמינריונית או בשמה השני, כתיבת עבודה אקדמית. ישנם סטודנטים שמתמודדים עם המחקר / כתיבת סמינריון ללא קושי. יש את אלו שברור להם מה הם רוצים שיהיה כתוב בעבודת הגמר, מהיכן לדלות אינפורמציה לעבודה סמינריונית וכיצד לעבד אותה – ויש אחרים, שמוצאים כתיבת עבודת סמינריון כמעכבת.
ניתוחים סטטיסטיים
כחלק מהתאמת הכותב למטלה הנדרשת, הניתוח הסטטיסטי מתבצע ע``י סטטיסטיקאים/כלכלנים מוסמכים, בעלי ידע מעמיק באקונומטריקה וסטטיסטיקה יישומית ותיאורית.
הכנת מצגת עסקית לסטודנטים, עסקים וחברות
ערכתם מחקר מעמיק, הכנתם עבודה נהדרת ואין ספק שאתם ראויים לתואר הסטודנט המצטיין. כעת, הגיע הרגע בו המרצה שלכם מבקש מכם להעביר את העבודה היפה שכתבתם ולהפוך אותה למצגת ולהרצאה – הכנת מצגת מקצועית? פה אתם מתחילים להילחץ.
פרויקט גמר (הנדסאים)
בתום לימודיו של סטודנט לאחד ממקצועות ההנדסה, הוא מתבקש להגיש פרויקט גמר. פרויקט הגמר ועמידה מוצלחת במבחן ההגנה על הפרוייקט מקנים לו, בסופו של דבר, את תעודת ההסמכה..
לורם איפסום דולור

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

דילוג לתוכן