השיטות המרכזיות במחקר האיכותני

השיטות המרכזיות במחקר האיכותני

טכניקות הניתוח האיכותנית בעבודות סמינריוניות נדרשת במקצועות המשויכים לפקולטות למדעי הרוח ולמדעי החברה. הדוגמאות המובהקות ביותר לענפי המחקר הנסמכים על הניתוח האיכותני הם העבודה הסוציאלית, החינוך, הפסיכולוגיה והסוציולוגיה ובמדעי הרוח הדבר ניכר בחוג ללימודי אנתרופולוגיה.

מדוע? מיד תבינו! המחקר האיכותני הינו שיטת מחקר הנסמכת על התבוננות וחקר ההתנהגות האנושית. מכאן מובן מדוע מדובר בשיטת המחקר הבולטת עליה נסמכים ענפי המחקר שצוינו לעיל.  

כדי לסבר מעט יותר את האוזן, נסביר את ההבדל המהותי בין המחקר האיכותני לכמותי, כאשר הניתוח הכמותי נסמך על נתונים מספריים ועל ניתוחים סטטיסטיים.

סטודנטים הנדרשים לערוך מחקר איכותני לצורך כתיבת עבודתם הסמינריונית, מוצאים עצמם לא אחת מתמודדים עם היכרות בסיסית ומועטה עם המושגים והתהליכים האקדמיים להם הם הנדרשים. להלן באיזי גרייד, נסביר את שיטות וכלי המחקר הנהוגות בניתוח האיכותני.

ראיונות עומק

ראיונות כשמם כן הם, ומטרתם לאפשר לכותב/ת הסמינריון לראיין את הקבוצה אותה הם מבקשים לחקור לצורך כתיבת המטלה האקדמית והמענה על שאלת המחקר.

ראיונות עומק יכולים להתבצע במספר אופנים: 

  • ראיונות הנערכים יחד עם רשימת שאלות שהוכנה מבעוד מועד. כותב הסמינריון המבצע את הריאיון ייצמד לשאלות אלו ויבקש לערוך את הריאיון באופן שרירותי בלבד.
  • לצד זאת, ישנה דרך האמצע, עם ראיונות עומק מובנים למחצה, בהם עורכים כותבי הסמינריון את השאלות מבעוד מועד, אך הם גם מאפשרים לראיון להתפתח באופן דינמי ויוצאים מתוך הגבולות שנתחמו באמצעות השאלון המקדים.
  • אפשרות אחרונה היא ראיון פתוח, ראיון עומק הנערך ללא כל שאלות שהוכנו מראש. במסגרת זו, כותבי הסמינריון מבקשים לתת לשיחה את החופש להתפתח לכיוונים שונים.

עריכת תצפיות

דרך נוספת ושגורה באמצעותה ניתן לערוך ניתוח איכותני לעבודת סמינריון, היא תצפיות במהלכן אוספים כותבי הסמינריון נתונים באופן פאסיבי.

גם כאן, בדומה לראיונות העומק, ישנם מספר אופנים שונים שבאמצעותם יכולות התצפיות להיערך:

  • תצפית הנערכת מבלי שהמושאים למחקר יודעים שהם נתונים לתצפית. חשוב לציין כי אין כאן כל היבט אתי פסול, זאת למעט מחקרים הנערכים על ילדים או במוסדות לקטינים דוגמת גנים ומוסדות חינוך. לשם כך, יש לקבל את האישורים הנדרשים ולבחון זאת מראש עם המרצה המלווה את הסמינריון.
  • תצפית הנערכת יחד עם כותב/ת הסמינריון. הכותבים נטמעים יחד עם המושאים למחקר ולתצפית ועורכים את התצפית כחלק מתוך אותה קבוצה. מטבע הדברים שבתצפית זו, המושאים למחקר מודעים היטב לתהליך.

טקסטים ארכיוניים

שיטה הנפוצה במגוון רחב של עבודות מחקר סמינריוניות עיוניות היא זו הנסמכת על טקסטים השמורים בארכיונים שונים (דוגמת הספרייה הלאומית בירושלים, מכוני מחקר ועד לספריות אקדמיות).

מדובר בטקסטים המופיעים על גבי כתבים עתיקים, דרך קטעי עיתונות שנשמרו לאורך העשורים ובהתאם לעת המודרנית גם באתרים חדשותיים שכתבותיהם נשמרו בארכיון.

יש לציין שעבודות סמינריוניות יכולות בהחלט להסתמך בין היתר על טקסטים שאינם מחקריים או אקדמיים, אך מוטב לבחון זאת בקפידה אל מול המרצה המלווה את הקורס.

קבוצות מיקוד

שיטת מחקר איכותנית אחרונה היא קבוצת מיקוד ובמסגרתה כותב או כותבת הסמינריון מכנסים קבוצה של אנשים לצורך עריכת דיון ושיח בתחום מסוים.

ניתן לדמות זאת למעין קבוצת דיון המתקיימת לעתים בכתבות חדשותיות ובהן מתכנסים מספר יודעי דבר לדון בנושא אקטואלי. גם כאן, נערך דיון כאשר כותב הסמינריון מנחה את המתדיינים בקבוצה ומאפשר לכל אחד ואחת לפרוש את משנתם באשר לנושא מסוים.

באמצעות קיומה של קבוצת מיקוד זו, יכולים כותבי הסמינריון להפיק ולזקק תובנות ומסקנות.

עריכת מחקר איכותני ב-Ez Grade

איזי גרייד המרכז לסיוע לסטודנט מתמחה בכתיבת ועריכת עבודות אקדמיות תוך הקפדה על תוכן מקורי במלואו, שאלות מחקר מרתקות וייחודיות, עמידה בכל הדרישות האקדמיות והפרטניות מצד מרצה הקורס ובעברית רהוטה ותקנית כנדרש באקדמיה.

העבודות נכתבות ונערכות על-ידי כותבים וכותבות אקדמיים בעלי תואר ראשון בהצטיינות או תארים מתקדמים בלבד.

בד בבד, איזי גרייד מסייעת לסטודנטים לערוך ולהכין את את הניתוח האיכותני החל מהחלטה על שיטת המחקר, דרך כתיבת השאלונים לראיונות ולקבוצות הדיון ועד לאפשרות לערוך עבור הסטודנטים את הראיונות, התצפיות וקבוצות המיקוד בפועל.

בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אנו מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר ונשוב אליכם בהקדם.

שתפו מאמר זה עם חברים

שירותים שעשויים לעניין אתכם

כתיבת עבודה אקדמית
סטודנטים רבים מתעניינים לגבי כתיבת עבודות אקדמיות, מאחר ולא לכולם יש את הזמן, הסבלנות או היכולת לכתוב את העבודות שלהם בצורה עצמאית. יש לזכור כי רוב הסטודנטים נאלצים להתמודד עם עומס משמעותי, הכולל את הצורך לעמוד במטלות האקדמיות השונות, ללמוד למבחנים, לשלב עבודה ולהשאיר מעט זמן לחיי חברה.
מטלות אקדמיות
במהלך התואר הראשון והשני, מתבקש הסטודנט להגיש מטלות אקדמיות במגוון נושאים הקשורים במישרין או בעקיפין לתואר הנלמד. חשיבותן של המטלות הללו היא קריטית, שכן הן מהוות משקל לא מבוטל בשקלול הסופי של הציון בתואר
כתיבת עבודות סמינריון (גמר)
כל סטודנט בתואר הראשון או השני מגיע לאחת מהנקודות הקריטיות בתואר: כתיבת עבודה סמינריונית או בשמה השני, כתיבת עבודה אקדמית. ישנם סטודנטים שמתמודדים עם המחקר / כתיבת סמינריון ללא קושי. יש את אלו שברור להם מה הם רוצים שיהיה כתוב בעבודת הגמר, מהיכן לדלות אינפורמציה לעבודה סמינריונית וכיצד לעבד אותה – ויש אחרים, שמוצאים כתיבת עבודת סמינריון כמעכבת.
ניתוחים סטטיסטיים
כחלק מהתאמת הכותב למטלה הנדרשת, הניתוח הסטטיסטי מתבצע ע``י סטטיסטיקאים/כלכלנים מוסמכים, בעלי ידע מעמיק באקונומטריקה וסטטיסטיקה יישומית ותיאורית.
הכנת מצגת עסקית לסטודנטים, עסקים וחברות
ערכתם מחקר מעמיק, הכנתם עבודה נהדרת ואין ספק שאתם ראויים לתואר הסטודנט המצטיין. כעת, הגיע הרגע בו המרצה שלכם מבקש מכם להעביר את העבודה היפה שכתבתם ולהפוך אותה למצגת ולהרצאה – הכנת מצגת מקצועית? פה אתם מתחילים להילחץ.
פרויקט גמר (הנדסאים)
בתום לימודיו של סטודנט לאחד ממקצועות ההנדסה, הוא מתבקש להגיש פרויקט גמר. פרויקט הגמר ועמידה מוצלחת במבחן ההגנה על הפרוייקט מקנים לו, בסופו של דבר, את תעודת ההסמכה..

מאמרים נוספים

תוכן עניינים

לורם איפסום דולור

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

דילוג לתוכן