כתיבת עבודות אקדמיות | כתיבת עבודות סמינריוניות (עבודות גמר) | כיצד ניתן להעריך את איכותו של מאמר אקדמי?
מאמרים מחקריים בכללותם נועדו לאפשר לקוראים וכן לקהילה המדעית האקדמית להיחשף לידע חדש ולנקודות מבט חדשות.
כלל ברזל שעל כל סטודנט וסטודנטית להכיר הוא, כי מאמרים אקדמאיים בכללותם משקפים בסופו של דבר היבט מסוים מראות עיניו של החוקר, והקהיליה המדעית יכולה בהחלט להיות חלוקה על מאמר מסוים עם זרמים הנוטים בעד התזה ונגדה.
בעת שהסטודנטים אוספים מאמרים מחקריים אקדמיים לצורך כתיבת מטלתם (דוגמת הסמינריון), הרי שעליהם לדעת בכל עת כי עליהם לשמור על גישה ביקורתית ועל דעה מחקרית עצמאית המאפשרת להם לגבש את מסקנותיהם.
להלן נציין מספר דגשים עיקריים שיאפשרו להעריך את מידת איכותו של המאמר המדעי האקדמי.
בעת החיפוש במאגרי המידע האקדמיים של המוסד הלימודי, ניתן לקבל את פרטיהם המלאים של הכותבים.
יש לציין כי כל הכותבים הינם מהימנים ומגיעים מתוך מוסדות מחקריים ואקדמיים (החל ממכוני מחקר ועד לאוניברסיטאות). עם זאת, ניתן בהחלט להגדיל ולבדוק על מידת מומחיות החוקר או החוקרת שכתבו את המאמר.
כך למשל בסמינריון העוסק בנושאים גיאו-פוליטיים מקומיים במזרח התיכון, הרי שכותב מטעם INSS וותיק ומוכר שהוא גם יוצא גופים ביטחוניים, בהחלט יכול להיחשב ככותב מהימן; כל שכן אם הוציא לאורך השנים מספר רב של מאמרי מחקר שונים.
כתבי עת הם מקור התפוצה והפרסום העיקריים והבולטים ביותר עבור חוקרים אקדמיים.
ועם זאת, כתבי עת אינם בהכרח ‘ממהרים’ לפרסם כל מחקר חדש היוצא לאור, ובהחלט ניתן להתייחס אליהם כמעין ‘סנן’ איכות ראשוני הבורר את כתביו.
האם המאמר פורסם בכתב עת מדעי וותיק ומוערך? או שמא בכתב עת חדש יחסית שעוד טרם הוכיח את עצמו וקנה לעצמו שם ומוניטין?
נסייג את דברינו ונאמר כי פרסום בכתב עת חדש יותר, איננו קריטריון לפסילת מאמר אקדמי כמקור מידע. זהו רק אמצעי להשקפה ביקורתית המצופה מכל סטודנט וסטודנטית.
שימו לב, איננו מתכוונים לאזכורים המצויים בתוך המאמר האקדמי שאתם קוראים, כי אם בכמה פעמים אזכרו את המאמר שאתם קוראים במאמרים אחרים.
במילים אחרות: האם המאמר האקדמי אותו אתם קוראים שימש חוקרים נוספים ואוזכר כמקור מידע? זהו בהחלט פרמטר שיכול ללמד על איכותו של המאמר והאופן בו הוא יוכל לשמש גם אתכם.
את זכור המאמר ניתן לבדוק באמצעות רישום פרטיו הביבליוגרפיים בתוך מנוע החיפוש האקדמי של גוגל – Google Scholar.
חשוב לנו לציין כי הטיפים שהוזכרו לעיל אינם מספקים תשובת ‘כן או לא’ באשר לשימוש במאמר אקדמי עבור כתיבת עבודה אקדמית.
עם זאת, הם בהחלט יכולים לסייע לכם בחיפוש ואיתור מחקרים מהימנים יותר שיתוו עבורכם את שאלת המחקר, ויסללו את הדרך אל עבר עבודה אקדמית איכותית.
בכל שאלה והתייעצות עם איזי גרייד המרכז לסיוע לסטודנט, ניתן להשאיר לנו פניה באתר או ליצור עמנו קשר טלפוני.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.