איך כותבים מבוא לסמינריון?

איך כותבים מבוא לסמינריון

בטרם נתחיל לכתוב את פרק המבוא לעבודתנו הסמינריונית, חשוב שנבין מהי מטרתו ומה התועלת שהוא מעניק לקוראים המעיינים במטלה האקדמית.

מטרת המבוא היא להציג את המחקר שאנו עורכים, כל זאת תוך שהוא מעניק סקירה על יעדי העבודה, על הנושא שיידון במהלך ראשי הפרקים, וכן במידה ומדובר בסמינריון מחקרי, הרי שהמבוא ימנה את שיטות המחקר וירמוז על התוצאות והדיון העתידי (אל לנו להתבלבל בין מבוא לבין סיכום שאכן דן באופן ישיר בתוצאות המחקר וחושף אותן לקורא).

מופיע בהתחלה, אך נכתב בסוף!

בעת כתיבת הסמינריון, שלד העבודה אמנם קיים, והדרך ברורה לנו, אך איננו יודעים תמיד מה נפגוש בהמשך הדרך, ולאילו מסקנות ותובנות מחקריות נגיע בכל פרק ופרק.

על-כן, כל עוד העבודה עוד טרם נכתבה על פרקיה השונים לרבות פרק הסיכום, אנו ממליצים לכם להניח את שלב כתיבת המבוא לסוף. ומדוע?

הסיבה לכך היא שרק עם השלמת העבודה הסמינריונית, אז ורק אז, תדעו בדיוק מהם הממצאים שעלו בעבודה, את המסקנות ואת רוח הדברים כפי שהצגתם אותם פרק אחר פרק. 

ניתן לתאר את המבוא כפרק ש’מכניס את הקוראים אל תוך האווירה’. והרי שאין דרך נכונה יותר לעשות זאת, אלא לאחר שכבר יש בידינו עבודה מוגמרת, מלוטשת ומוכנה.

היו תמציתיים

המבוא איננו נועד להכביר במילים, ולרוב הוא ינוע בין עמוד לעמוד וחצי לכל היותר (תלוי בהנחיות המרצה).

עליכם להראות ענייניות, להפריד בין העיקר לטפל, ולהביא לקוראים שלכם את עיקרי הדברים תוך שאתם מציגים:

  • את הנושא שבו העבודה האקדמית תעסוק
  • את הסיבות שעוררו בכם עניין בנושא ושהובילו אתכם לשאלת המחקר שנידונה בעבודה
  • חשיבות המחקר הקיים בתחום
  • את ראשי הפרקים בהם תדון העבודה (ממעוף הציפור, ומבלי להיכנס לפרטי פרטים)
  • מטרת המחקר שערכתם
  • וכן במידה ומדובר בסמינריון מחקרי, אזי גם שיטות המחקר בהן נקטתם

בהערת אגב: לכל אורכה של העבודה הסמינריונית, אתם תידרשו להפגין יכולת לכתיבה עניינית העוסקת בעיקר בלבד; יכולת לספק לקורא את עיקרי הדברים תוך עמידה במגבלת מילים ועמודים. זוהי סיבה נוספת מדוע מומלץ לכתוב את המבוא רק בסוף העבודה, זאת כיוון שכתיבתכם כבר תהיה מיומנת, משופשפת ומותאמת להנחיות הקורס.

חשיבותו של המחקר

שלבו בשלב המבוא הסבר על המחקר המקיף הקיים בתחום. איננו מתכוונים למחקר שלכם בו תעסקו בעבודה, כי אם לענף המחקרי בכללותו.

עם תום סקירת הענף המחקרי, תוכלו להסביר כיצד אתם מבקשים לתרום את חלקכם במחקר, כיצד אתם מבקשים לחדש ולספק זווית שונה מן הקיים.

הצגת ראשי הפרקים ממעוף הציפור

כל פרק ופרק בעבודה הסמינריונית מהווה כמעין פיסת פאזל שאט אט יוצרת תמונה מלאה ושלמה לקורא – המענה על שאלת המחקר.

ראו בשלב המבוא כמעין ‘מבחן’ הבודק את מידת היכרותכם עם הפרקים שכתבתם לאורכו של הסמינריון.

בשלב זה, כחלק מכתיבת המבוא, יהיה עליכם לסקור כל פרק ולהציג את נושאיו הכלליים ומטרותיו. 

מומלץ להסביר גם את אופן החלוקה לפרקים בו נקטתם; כך למשל, בעבודות מסוימות, יסביר הכותב כי בחר להפריד בין כל פרק ופרק על-בסיס תקופת זמן (בין עשורים שונים, בין תקופות שונות כגון תקופות שלטון שהתחלפו, לפני מלחמה, בזמן המלחמה ולאחריה וכיוצא בכך). 

הקפידו שלא להציג את המסקנות והתוצאות מכל פרק, שכן זהו תפקידו של פרק הסיכום.

שילוב נימה אישית

לאחר שכלל העבודה תיכתב, תוכלו לגבש פרספקטיבה ברורה יותר על הסיבות שדרבנו אתכם לכתוב את העבודה.

כל כותב וכותבת סמינריון, עורכים את המחקר מתוך הרצון לחדש, להביא נקודת מבט שונה ומרעננת על נושא מחקרי קיים, להתעמק ולפרט את נקודת מבטם לאורכם של הפרקים השונים.

יש לציין: המבוא איננו מוכרח לכלול בתוכו נימה אישית שכזאת, ועם זאת נהוג לסיים את מילות הפרק בשיקוף רצונו של הכותב במילים דוגמת: “מקווה אני כי עבודתי תספק לקורא הבנה נהירה באשר ל…”. בו-זמנית, זוהי הזדמנות עבורכם לספק הצצה אל מניעיכם האישיים במחקר.

התייעצו איתנו

איזי גרייד המרכז לסיוע לסטודנט מתמחה בכתיבת עבודות אקדמיות, ומציעה שירות מקיף החל מאיתור מקורות המחקר וניסוחה של שאלת המחקר, דרך כתיבת העבודה ועד לעריכתה ועימודה בהתאם לכל ההנחיות האקדמיות הנדרשות וכן ההנחיות הפרטניות בקורס.

בשירותינו ניתן להיעזר לכתיבת העבודה בכללותה, וכן עבור כתיבתם של פרקים פרטניים. בכל שאלה והתייעצות, נשמח לעמוד לשירותכם.

ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר, ונשוב אליכם בהקדם.

שתפו מאמר זה עם חברים

שירותים שעשויים לעניין אתכם

כתיבת עבודה אקדמית
סטודנטים רבים מתעניינים לגבי כתיבת עבודות אקדמיות, מאחר ולא לכולם יש את הזמן, הסבלנות או היכולת לכתוב את העבודות שלהם בצורה עצמאית. יש לזכור כי רוב הסטודנטים נאלצים להתמודד עם עומס משמעותי, הכולל את הצורך לעמוד במטלות האקדמיות השונות, ללמוד למבחנים, לשלב עבודה ולהשאיר מעט זמן לחיי חברה.
מטלות אקדמיות
במהלך התואר הראשון והשני, מתבקש הסטודנט להגיש מטלות אקדמיות במגוון נושאים הקשורים במישרין או בעקיפין לתואר הנלמד. חשיבותן של המטלות הללו היא קריטית, שכן הן מהוות משקל לא מבוטל בשקלול הסופי של הציון בתואר
כתיבת עבודות סמינריון (גמר)
כל סטודנט בתואר הראשון או השני מגיע לאחת מהנקודות הקריטיות בתואר: כתיבת עבודה סמינריונית או בשמה השני, כתיבת עבודה אקדמית. ישנם סטודנטים שמתמודדים עם המחקר / כתיבת סמינריון ללא קושי. יש את אלו שברור להם מה הם רוצים שיהיה כתוב בעבודת הגמר, מהיכן לדלות אינפורמציה לעבודה סמינריונית וכיצד לעבד אותה – ויש אחרים, שמוצאים כתיבת עבודת סמינריון כמעכבת.
ניתוחים סטטיסטיים
כחלק מהתאמת הכותב למטלה הנדרשת, הניתוח הסטטיסטי מתבצע ע``י סטטיסטיקאים/כלכלנים מוסמכים, בעלי ידע מעמיק באקונומטריקה וסטטיסטיקה יישומית ותיאורית.
הכנת מצגת עסקית לסטודנטים, עסקים וחברות
ערכתם מחקר מעמיק, הכנתם עבודה נהדרת ואין ספק שאתם ראויים לתואר הסטודנט המצטיין. כעת, הגיע הרגע בו המרצה שלכם מבקש מכם להעביר את העבודה היפה שכתבתם ולהפוך אותה למצגת ולהרצאה – הכנת מצגת מקצועית? פה אתם מתחילים להילחץ.
פרויקט גמר (הנדסאים)
בתום לימודיו של סטודנט לאחד ממקצועות ההנדסה, הוא מתבקש להגיש פרויקט גמר. פרויקט הגמר ועמידה מוצלחת במבחן ההגנה על הפרוייקט מקנים לו, בסופו של דבר, את תעודת ההסמכה..

מאמרים נוספים

תוכן עניינים

לורם איפסום דולור

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

דילוג לתוכן