
כתיבת עבודות אקדמיות | תחומי סיוע לסטודנט | כתיבת עבודות סמינריוניות (עבודות גמר) | אבני הדרך בכתיבת עבודה סמינריונית
בשונה מלמידה לקראת בחינה, כתיבתה של מטלה אקדמית היא איננה מלאכה שסטודנטים בקיאים בה או מורגלים אליה.
כך מטבע הדברים שהקריטריונים הנוקשים בהם הסטודנטים נדרשים לעמוד, יכולות המחקר הגבוהות ועד לפן הטכני באופן כתיבת העבודה; כל אלו מעוררים רתיעה רבה וחשש.
כאן נרצה לחלוק אתכם את הטיפ המקצועי שיפחית את המתח ושיסלול עבורכם את הדרך אל עבר עריכת המטלה בצורה נכונה: סדר.
נשמע קצת פשטני מדי? אך זוהי גם השיטה שבה אנו נוקטים בכל עבודה ועבודה.
החל מן הרגע בו נכתיב לעצמנו קו מנחה המפרט את תהליך כתיבת הסמינריון באופן מסודר ונהיר, הרי שהדברים נתפשים כהרבה פחות מרתיעים, והרבה יותר ברורים.
אז קדימה, איך עושים סדר בבלגן?
סטודנטים וסטודנטיות רבים הולכים לאיבוד במידת מה לנוכח ריבוי המשימות וחוסר ההבנה כיצד מתחילים – מה עושים קודם?
רגע לפני שתנסחו שאלת מחקר, קחו נשימה עמוקה, וערכו מחקר מקדים.
מטרת המחקר המקדים היא לאפשר לכם להבין קודם כל אם הכיוון שבחרתם יניב לכם חומר מקיף מספיק לצורך כתיבת העבודה.
מטרה נוספת וחשובה לא פחות היא שהמחקר המקדים יאפשר לכם להכיר את נקודות המבט הקיימות בתחום הנחקר כיום, ומשם לגבש שאלת מחקר שמצד אחד נסמכת על הקיים, ומן הצד השני מבקשת לחדש ולהעשיר.
עתה תוכלו לגשת לשלב ניסוחה של שאלת המחקר עליה תבקשו לענות בעבודה לכל אורך ראשי הפרקים.
ניסוחה של שאלת המחקר הוא קריטי, ועליכם לנסח שאלה התחומה בגבולות ברורים.
כך למשל שאלה דוגמת: 'יחסי הגומלין בין תנועת האחים המוסלמים לבין שלטונות מצרים' הינה שאלה כללית שספק אם תוכלו לכסות אותה בסמינריון המוגבל לכ-20 עמודים, אולי מעט יותר.
יתרה מזאת, תמצאו את עצמכם 'מתפזרים' בעבודה ונוגעים בעוד ועוד נושאים היוצאים מגבולות הגזרה.
לעומת זאת, שאלת מחקר דוגמת: 'יחסי הגומלין בין תנועת האחים המוסלמים לבין שלטונות מצרים ממהפכת הקצינים החופשיים ועד הפיכת 2011' תעניק לכם גבולות ברורים, ותאפשר לכם להפריד בין העיקר לטפל בעת שאתם מנסחים ועורכים את העבודה.
כמובן כי כל תואר וכל קורס מביאים עמם נושאים שונים, ועמם גם את הצורך בניסוח שאלות המבוססות על גבולות משתנים.
בעוד שבסמינריון היסטורי כפי שתואר לעיל, תחמנו את השאלה על-פי תקופות שלטון, הרי שבסמינריון בתחום החינוך המיוחד לשם הדוגמה, נתחום שאלות באופן הבא:
'תרומת עיצובה של סביבה לימודית מותאמת על הישגי התלמידים בחינוך המיוחד'
שימו לב כי השאלה עוסקת בעיצוב סביבה לימודית מותאמת. היא איננה בוחנת היבטים נוספים כגון פעילויות נוספות, מיומנויות הנוגעות לצוותי ההוראה, כי אם לפן העיצובי של סביבת הלימודים.
אלו הם גבולות הגזרה שלנו בשאלה זו.
גיבשתם מקורות מחקריים? מעולה! ניסחתם שאלת מחקר? מצוין!
רגע לפני שאתם ניגשים לקבל את ברכת מרצה הקורס, הכינו לעצמכם ראשי פרקים מסודרים וברורים בהם תדונו לאורכה של העבודה.
ככלל, כדאי לדעת כי ישנו הבדל בין ראשי פרקים לעבודה סמינריונית עיונית לבין עבודה סמינריונית מחקרית.
התרכזו עתה אך ורק בגוף העבודה: בראשי הפרקים שיובילו אתכם למתן המענה על שאלת המחקר.
הקפידו גם כאן לחלוקה הגיונית שאט אט מזקקת את המידע ומובילה את הקוראים לקבלת מענה על שאלת המחקר.
את המקורות המחקריים, שאלת המחקר ונושאי ראשי הפרקים, הביאו למרצה לאישור.
במידה וקיבלתם את ברכת הדרך, זה הזמן לשנס מותניים ולהתחיל במלאכת הכתיבה עצמה.
באיזי גרייד ערכנו עבורכם מדריכים שיסייעו לכם בהבנת משמעותו וכתיבתו של כל פרק בעבודה הסמינריונית.
איזי גרייד המרכז לסיוע לסטודנט מתמחים בכתיבת עבודות אקדמיות.
לאיזי גרייד עשרות כותבים וכותבות אקדמיים בעלי תואר ראשון בהצטיינות או תארים מתקדמים בלבד.
אנו מעניקים מגוון שירותים לסטודנטים החל מכתיבת עבודות אקדמיות, דרך הכנת מצגות מקצועיות ועד לשירותי הגהה וסיוע פרטניים.
בכל שאלה והתייעצות, ניתן להיוועץ עם נציגינו, ונשמח לסייע.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.