מצמררים רק מלשמוע את צמד המילים 'כתיבה אקדמית'? אנחנו מבינים אתכם לגמרי!
כתיבה אקדמית נתפשת בתחילת השנה האקדמית הראשונה כמו מעין שפה סודית של עולם המחקר האקדמי.
בפועל, 'המפלצת' הרבה יותר קטנה ולא מסוכנת; מדובר בסגנון כתיבה שמטרתו להעביר רעיונות בצורה ברורה, מדויקת ומובנית, כך שכל מי שיקרא את העבודה שלכם – בין אם חבר לכיתה, המרצה שלכם, אדם זר לחלוטין או קרוב משפחה – יבין בדיוק על מה אתם מדברים. הרי זאת כל המהות של האקדמיה: להעביר רעיונות בין האחד לשני.
אז איך עושים את זה?
קודם כל: למה בכלל צריך כתיבה אקדמית?
כתיבה אקדמית היא הכלי שבעזרתו מציגים רעיונות, מחקרים ומסקנות בצורה מסודרת.
המטרה שלה היא להיות אובייקטיבית, להסתמך על עובדות, ולהראות לעולם המחקרי שאתם לא רק זורקים דעות לאוויר – אלא מבססים אותן על נתונים ומקורות אמינים.
מה שנקרא דעה לחוד, מחקר לחוד. אתם ממש מציגים מסקנות שהגעתן אליהן באמצעות אסמכתאות ברורות ומקורות מידע.
בשפת הסטודנט: זו גם דרך להראות למרצה שלכם שאתם יודעים איך לשחק את המשחק האקדמי. כי בואו נודה, בעולם האקדמיה יש כללים, וכדי להצליח, כדאי לשחק לפי הכללים האלה.
מגדירים נושא ומטרה
אז רגע, איך מתחילים!?
תמיד תתחילו בלשאול את עצמכם: על מה אני כותב, ולמה זה חשוב? זו השאלה הראשונה שתצטרכו לענות עליה.
אם הנושא שלכם מוגדר היטב – משמעות הדבר היא שהכתיבה תהיה הרבה יותר קלה.
מחקר, מחקר, ועוד פעם מחקר
לפני שאתם מתחילים לכתוב, צריך לאסוף מידע. באמת ובתמים חברים – רגע לפני שאתם בכלל מתחילים לכתוב ולו מילה אחת, היכנסו למאגרי מידע, ספריות, ומאמרים אקדמיים. חפשו מקורות עדכניים ורלוונטיים לנושא שלכם.
למה זה חשוב?
כיוון שזה גם יאפשר לכם לגבש שאלת מחקר. כיוון שזה יאפשר לכם לגבש שלד ראשוני למטלה האקדמית שלכם עם פרקים ברורים, וגם כיוון שזה יאפשר לכם להבין כיצד אחרים כתבו לפניכם. ממש ללמוד את השפה והכתיבה האקדמית.
מבנה עבודה ברור
הכתיבה האקדמית בנויה משלושה חלקים עיקריים:
- מבוא: הצגת הנושא, הרקע, והשאלה המחקרית.
- גוף העבודה: זה המקום שבו אתם מסבירים, מנתחים, ומציגים טיעונים בצורה מסודרת.
- סיכום: מסקנות ודיון קצר על הנושא. מה למדתם, ומה אפשר ללמוד מזה להמשך?
נשמע מפחיד? קריאה מקדימה כבר אמרנו? הקפידו להסתכל על עבודות קודמות ומחקרים שעשו לפניכם. זה יעשה לכם המון סדר בראש.
אל תכתבו גבוה מדי (וגם לא בסלנג)
אחת הטעויות הנפוצות היא לחשוב שכתיבה אקדמית צריכה להיות מסובכת ומלאה במילים ארוכות ומפוצצות. להפך! כתיבה טובה היא כזו שמובנת לכל קורא, גם אם הוא לא מומחה בתחום.
כתבו במשפטים קצרים וברורים, והשתמשו במונחים מקצועיים רק כשצריך.
בנוסף, הקפידו לכתוב בשפה ניטרלית (עד כמה שאפשר כן? ברור לכולם שבסוף לכל חוקר יש את הדעות שלו). הימנעו משפה רגשית או דעתנית מדי. "אני חושב ש…" זה פחות מתאים.
כמה כללים חשובים לכתיבה אקדמית
הסתמכו על מקורות אמינים! כל טענה שאתם מעלים חייבת להיות מגובה במקור. אל תסתמכו על תחושת בטן גם אם היא נראית מאוד ברורה.
ציינו מקורות בצורה נכונה. זה ממש ללקט נקודות לעבודה האקדמית שלכם ולהרוויח ציון טוב יותר. הקפידו לעבוד על-פי כללי הציטוט שאותם ביקש המרצה.
והקפידו לקחת אוויר. כמו כל דבר בחיים – בהתחלה זה אולי מרגיש קצת מבלבל. אבל עם הזמן והתרגול, תגלו שזה ממש לא סיפור כזה גדול. אל תפחדו לטעות, אתם עוד תשכתבו את העבודה שזה עתה התחלתם. כי רק דרך התנסות לומדים.
התייעצו איתנו
באיזי גרייד המרכז לסיוע לסטונדט אנו מתמחים בכתיבה אקדמית ומספקים שירותי כתיבת עבודות אקדמיות לסטודנטים במגוון תארים, ראשונים ומתקדמים.
אנו עובדים עם כותבים וכותבות אקדמיים בעלי תואר ראשון בהצטיינות ותארים מתקדמים בלבד. מקפידים על עבודות איכותיות, מקצועיות ומקוריות במלואן.
בכל שאלה והתייעצות, צרו עמנו קשר. נשמח לעמוד לשירותכם.