המסלול ללימודי תואר ראשון בגיאוגרפיה מעמיק בחקר האינטראקציה של האדם עם סביבתו וחולש על פני מגוון רחב של דיסציפלינות שונות המגיעות מתחומי הכלכלה, החברה והפוליטיקה.
במסגרתה של תוכנית הלימודים, על הסטודנטים והסטודנטיות בשנתם השלישית לתואר, להידרש לעבודת מחקר מעמיקה, ותפקידה הוא לשקף את יכולותיהם לערוך חקר אקדמי מקיף, חקר הנסמך על יכולתם לבחון את שאלת המחקר מנק’ מבט ביקורתית, ולהציג פן חדש ומרתק אשר יוסיף על המחקר הקיים.
מאפייני העבודה הסמינריונית בגיאוגרפיה
סמינריון בגיאוגרפיה הינו עבודה עיונית.
בשונה מן הסמינריון האיכותני והכמותני הנסמכים על כלי מחקר סטטיסטיים או איסוף נתונים על דרך של שאלונים, ראיונות ותצפיות, הסמינריון העיוני מבוסס על סינתזה בין מאמרים אקדמיים, כתבי עת, ספרות מקצועית ומקורות מידע נוספים, ויכולת הכותב/ת לערוך היקש ולהסיק מסקנות חדשות וייחודיות העונות על שאלת המחקר.
על אף כל זאת, בשונה מסמינריונים בתארים הומניים אחרים דוגמת מזרחנות, היסטוריה או תיאטרון, הרי שחקר הגיאוגרפיה עודנו נסמך על נתונים, וכך מדובר בעבודה אקדמית עיונית מעט שונה וייחודית.
כך למשל, יכולים הסטודנטים לערוך ניתוח הבוחן את השפעת שינויי האקלים על גידול פולי הקקאו ואופן השפעתם על הכלכלה.
סטודנטים אחרים יכולים לבחון את השינוי הדמוגרפיים שחלו באזורים שונים, לרבות תהליכי עיור מואצים שהתרחשו במדינות או ערים מסוימות.
כשם שהתואר משלב בתוכו דיסציפלינות שונות, כך מנעד האפשרויות לשאלות מחקר מגוונות, הוא גדול ורב.
באילו מקורות מידע ניתן להשתמש עבור כתיבת העבודה?
בדומה לסמינריונים עיוניים בתארים מקבילים, גם כתיבת סמינריון בגיאוגרפיה נסמכת על מקורות מידע כתובים שונים הנגישים לסטודנטים דרך הספרייה האקדמית (או ספריות של מרכזים אקדמיים אחרים), מכוני מחקר, מקורות מידע ממשלתיים שונים וכן מאגרים אלקטרוניים נוספים לרבות Google Scholar.
חשוב לציין שסטודנטים ללימודי תואר ראשון בגיאוגרפיה יכולים גם לעשות שימוש במקורות כתובים שאינם מחקריים דוגמת ראיונות טלוויזיוניים שנערכו בנושאים מסוימים (למשל: כתבה חדשותית שעוסקת בכריתת העצים המואצת ביערות הגשם, או ראיון עם דמות מוכרת כשנושא הריאיון יכול לתמוך בשאלת המחקר של הסמינריון). עם זאת, חשוב לבקש את אישור המרצה המלווה את הקורס.
מבנה הסמינריון בגיאוגרפיה
מבנה העבודה הסמינריונית בגיאוגרפיה הינו:
מבוא
פרק המבוא המעניק לקורא הקדמה. מטרת הפרק היא ‘להכניס את הקורא’ אל תוך העבודה עם הצגת המחקר, מטרותיו, השאלה הנשאלת, ולעתים גם מתן תיאור מקדים המספר על התהליך הנסקר.
טיפ קטן וחשוב: את המבוא תמיד כותבים בסוף. לאחר שתכתבו את כל העבודה, יהיה לכם קל הרבה יותר לערוך מבוא תמציתי ומעניין.
ראשי פרקים
למעשה גוף העבודה עצמו.
ראשי הפרקים מחולקים באופן היוצר סדר עבור הקורא, ושעונה בהדרגה על שאלת המחקר, נדבך אחר נדבך.
סיכום ומסקנות
פרק המסכם את אשר נאמר לאורכה של העבודה, ומגיש את עיקרי המסקנות באופן ענייני.
נתעכב לרגע על שאלה נפוצה: ההבדל בין מבוא לסיכום ניכר בכך שהמבוא נועד לתת לקורא הקדמה מבלי לענות על שאלת המחקר. הסיכום נועד לתת את ‘השורה התחתונה’ ולהגיש את המסקנות שהוסקו מן הכתוב, באופן תמציתי.
נספחים
פרק שלעתים מתבקש על-ידי המרצה, ובו על הסטודנט/ית לקבץ את נספחים שונים שאינם קשורים בקשר ישיר לעבודה, אך יכולים לתרום באופן ניכר לקורא.
ביביליוגרפיה
פרק שנועד להציג עבור הקורא את כלל הרשימה הביבליוגרפית שעל-פיה הסתמכו הסטודנטים בעת שכתבו את עבודתם.
חשוב לציין
ישנם סמינריונים עיוניים מעט שונים מן הרגיל; כך גם נכון הדבר לגבי סמינריון בגיאוגרפיה.
כיוון שהחקר עשוי להסתמך על נתונים, ייתכן ומבנה העבודה הסמינריונית בגיאוגרפיה יזכיר יותר סמינריון מחקרי (כלומר כמותני / איכותני) עם פרקי:
- סקירת ספרות – המציג את המחקרים הקודמים בתחומים, מודלים ותיאוריות
- מתודולוגיה – פרק המסביר את שיטת המחקר שנערכה לצורך כתיבת הסמינריון
- ניתוח וממצאים – פרק המפרט את הנתונים לרבות טבלאות וגרפים ושלעתים נסמך על ניתוח סטטיסטי.
כתיבת עבודה סמינריונית בגיאוגרפיה עם איזי גרייד
אנו באיזי גרייד המרכז לסיוע לסטודנט, מתמחים בכתיבת עבודות אקדמיות, ומלווים סטודנטים וסטודנטיות משלב איתור מקורות המחקר וניסוח שאלת המחקר, דרך כתיבת העבודה ועד להשלמתה בכפוף לכל כללי הכתיבה האקדמיים (וכן בהתאם להנחיות פרטניות מטעם המרצה).
העבודה הסמינריונית נכתבת אך ורק על-ידי כותבים וכותבות אקדמיים בעלי תואר ראשון בהצטיינות או תארים מתקדמים הרלוונטיים למקצוע הגיאוגרפיה.
אנו מקפידים על עבודות מקוריות במלואן, איכותיות ושכתובות באופן רהוט, כיאה לעבודת מחקר אקדמית.
בכל שאלה והתייעצות, נשמח להזמינכם להשאיר לנו פניה או ליצור עמנו קשר טלפוני.
לקריאה נוספת ראו: דוגמאות לשאלות מחקר בגיאוגרפיה