בחירת מתודולוגיה למחקר היא שלב קריטי בתהליך המחקר, שכן היא תשפיע על אופי המחקר, על תוקפו ועל יכולתו לענות על השאלות המחקריות שהוצבו בו.
עד כמה שנדמה כי בחירת שיטת המחקר לעבודה האקדמית היא פשוטה ונהירה לסטודנט מכורח סוג הסמינריון אליו הוא נדרש, הרי שלעתים הדבר יכול להציב אותנו בפני התלבטויות.
כאן אנו באתר Ez Grade ביקשנו לערוך עבורכם מעין סקירה מקיפה שכזאת, במטרה לסייע לכם קוראינו לבחור וגם באמת ובתמים להבין את המתודולוגיה המתאימה ביותר למחקר שלהם.
קודם כל מהי מתודולוגיה למחקר?
מתודולוגיה למחקר כוללת את הגישות והשיטות שבהן נעשה שימוש לאיסוף, ניתוח ופרשנות נתונים במחקר.
המתודולוגיה נבחרת בהתאם למטרות המחקר, שאלות המחקר וגם – המשאבים הזמינים. שאלה משמעותית שעלינו לשאול את עצמנו זה האם יש לנו את היכולת לגבש את הנתונים על-סמך אותה שיטת מחקר.
שלבים לבחירת מתודולוגיה למחקר
1. הגדרת שאלות המחקר
כמו תמיד, חשוב שקודם כל נדע להגדיר לעצמנו יעד ברור. בשלב הראשון הגדירו את שאלת המחקר שלכם. זהו עולם בפני עצמו, ואנו נשמח להפנות אתכם למאמר הדרכה בנושא.
יש לוודא שהשאלה היא ברורה, ממוקדת וניתנת למענה. למשל: הגדירו גבולות ברורים שתוחמים את השאלה כמו זמן, מקום, מאפיינים מסוימים וכיוצא בכך.
זכרו ששאלת המחקר היא הבסיס שלכם, היא זאת שתנחה אתכם בכתיבת העבודה, וכמובן-כמובן שגם בבחירת המתודולוגיה המתאימה.
2. הבנת הסוגים השונים של מתודולוגיות מחקר
ישנן מספר גישות עיקריות למחקר, וכל אחת מהן מתאימה לסוגים שונים של שאלות ומטרות מחקר:
- מחקר כמותי – מחקר כמותי מתמקד במדידה ובכימות של תופעות. הוא משתמש בנתונים מספריים ובסטטיסטיקה כדי לנתח ולפרש את הנתונים. מחקר כמותי מתאים לשאלות מחקר הדורשות הכללה והסקת מסקנות על אוכלוסיות גדולות.
- מחקר איכותני – מחקר איכותני מתמקד בהבנה מעמיקה של תופעות חברתיות והתנהגותיות. הוא משתמש בנתונים שאינם מספריים, כגון ראיונות, תצפיות ותמלול. מחקר איכותני מתאים לשאלות מחקר הדורשות הבנה מעמיקה של חוויות אנושיות והקשרים חברתיים. לכן הוא למשל נפוץ מאוד בסמינריונים שנוגעים למדעי החברה.
- מחקר משולב – מחקר משולב משלב בין הגישות הכמותיות והאיכותניות. הוא מאפשר לחוקרים לנצל את היתרונות של כל אחת מהגישות ולספק תמונה מקיפה יותר של הנושא הנחקר. אנו אמנם מדגימים זאת כאן, אך לרוב סטודנטים, כל שכן לתואר ראשון, לא נדרשים לגישה סבוכה זו.
3. בחינת יתרונות וחסרונות של כל מתודולוגיה
לכל מתודולוגיה יש יתרונות וחסרונות. חשוב שנבחן אותם היטב ושנבין כיצד הם משפיעים על המחקר שלנו:
יתרונות מחקר כמותי:
- מאפשר הכללה רחבה של ממצאים.
- מספק נתונים ברורים וניתנים למדידה.
- מתאים למחקרים בהם נדרשת השוואה בין קבוצות.
חסרונות מחקר כמותי:
- זהו מחקר שאיננו משקף חוויות אישיות ומצבים חברתיים
- מצריך מדגמים גדולים להסקת מסקנות תקפות.
יתרונות מחקר איכותני:
- מאפשר הבנה מעמיקה של תופעות חברתיות והתנהגותיות.
- מאפשר להסיק תובנות בהקשרים חברתיים ותרבותיים.
- מתאים למחקרים בהם נדרשת גמישות ושינוי.
חסרונות מחקר איכותני:
- מצריך זמן ומשאבים רבים לאיסוף וניתוח נתונים.
- ישנו קושי לערוך בו הכללה על אוכלוסיות רחבות מדי.
- עשוי להיות מושפע מהטיות אישיות של החוקר.
4. בחינת המטרות והמשאבים של המחקר
בשלב זה, התחשבו במטרות העבודה הסמינריונית שאתם עורכים ובמשאבים הזמינים לכם, כגון זמן (ונשמח להפנות אתכם למאמר מקיף בנושא ניהול זמן) וגישה למידע שכן לעתים ייתכן ויהיו קושי ממשי לגבש מידע.
לשם הדוגמה: סמינריון שבמסגרת המחקר יש לערוך תצפיות על פעוטות. במקרים אלו עולות סוגיות אתיות שיש לבחון בקפידה ולעתים לקבל את האישורים הנדרשים.
בחירת מתודולוגיה המתאימה למגבלות אלו תסייע לכם להבטיח שעבודת הסמינריון תבוצע באופן יעיל ואפקטיבי.
5. התייעצות עם המרצים
סטודנטים רבים שוגים לחשוב שהם אינם יכולים להתייעץ עם המרצה. התייעצו עם המנחים שלכם ומומחים בתחום המחקר שלכם.
הם יכולים לספק לכם תובנות חשובות ולעזור לכם לבחור את המתודולוגיה המתאימה ביותר.
6. בדיקת מחקרים קודמים
תמיד טוב לבחון מה אחרים עשו. בדקו את הספרות הקיימת בתחום המחקר הרלוונטי למטלה האקדמית שלכם. הדבר יוכל לסייע לכם להבין באילו מתודולוגיות נעשה שימוש במחקרים קודמים ומה היו התוצאות.
ספרות זו יכולה לשמש כמקור השראה ולהנחות אתכם בבחירת המתודולוגיה המתאימה.
אודותינו
בחירת מתודולוגיה למחקר היא שלב קריטי המחייב תכנון ושיקול דעת מעמיק. על ידי הגדרת שאלות מחקר ברורות, הבנת הגישות המחקריות השונות, בחינת יתרונות וחסרונות, והתחשבות במטרות והמשאבים שלכם, תוכלו לבחור את המתודולוגיה המתאימה ביותר לעבודה האקדמית שלכם (ושוב, אל תשכחו להתייעץ גם עם המרצה המלווה את המטלה האקדמית).
כאן ב-Ez Grade המרכז לסיוע לסטודנט, אנו מספקים שירותי כתיבת ועריכת עבודות אקדמיות ברמה הגבוהה ביותר.
לרשות איזי גרייד כותבים וכותבות אקדמיים בעלי תואר ראשון בהצטיינות יתרה או תארים מתקדמים בלבד. הכתיבה הינה מקורית עם אחריות, תוך עמידה בכל כללי הכתיבה האקדמיים לרבות הנחיות המרצה מטעם המוסד האקדמי הרלוונטי.
כמו-כן, באיזי גרייד אנו מספקים שירותים פרטניים לרבות בחירת המתודולוגיה ועריכתה. בכל שאלה והתייעצות נשמח לעמוד לשירותכם, וניתן להשאיר לנו פניה או ליצור עמנו קשר טלפוני.