פרק הסמינריון “שיטת המחקר” אמנם מופיע באמצע העבודה, אך ההחלטה לגביו צריכה להתקבל הרבה קודם – למעשה, ממש כששאלות המחקר קורמות עור וגידים.
מתודולוגיה בשיטת מחקר – קווים לדמותה
שיטת המחקר היא האופן שבו בוחר החוקר לקבל את המידע לגביו נשאלו שאלות המחקר שלו. או במילים אחרות: מהם הכלים ומכשירי המדידה דרכם אקבל אינפורמציה מהימנה?
שיטת המחקר היא הנגזרת של סוג המחקר בו בחר הסטודנט.
מטרתו של המחקר הכמותי הוא להגיע למסקנות חותכות על סמך עיבוד נתונים מדידים. לעומתו, מטרתו של המחקר האיכותני הוא לא להעיד על הכלל – אלא להעניק מידע / סקירה / לבצע חקירה רק עבור קבוצת הנבדקים הספציפית אותה המחקר בודק. על כן, נבחר בכלים שונים עבור כל אחד מסוגי המחקר.
שיטות למחקר כמותי
למחקר הכמותי קיימים ארבעה כלים מרכזיים:
- שאלונים / ראיונות סגורים – שאלונים סגורים בסגנונות שונים (סולם בין 1-5 בו הנחקר מביע את הסכמתו לגבי היגד מסוים, שאלות כן ולא או בחירה מבין כמה אפשרויות).
היתרון: היכולת לקבל אינפורמציה ממוקדת ורחבה.
החסרון: במקרים בהם האוכלוסייה הנבדקת אינה יודעת קרוא וכתוב (תרבויות פרמיטיביות, תינוקות), לא ניתן להשתמש בהם.
- רגרסיה רבת משתנים או רגרסיה פשוטה– כלי נפוץ מאד במחקר הכמותי, בעזרתו ניתן לנבא על סמך נתוני העבר את התרחשות העתיד (קו-רגרסיה).
היתרון: אם אומדים מודל מתאים בעל התפלגות/פיזור נתונים נכון, וכן מבצעים את כל הבדיקות הדרושות לגבי תוקף ומהימנות המחקר, ניתן להגיע לתוצאות מעולות בעזרת כלי זה.
החסרון: נדרש ידע סטטיסטי מעמיק בכדי להוציא מודל איכותי, נדרש לכסות את כל הבדיקות הדרושות להערכת טיב הרגרסיה, כושר הניבוי שלה, מידת ותוקף הקשר בין המשתנים
- ניתוח טקסטים באופן כמותי – שימוש בטקסטים קיימים ותרוגמם למספרים ואובייקטים מדידים.
היתרון: הקלות היחסית בה החוקר נחשף למידע.
החסרון: החוקר פסיבי ולמעשה, אינו מחדש דבר במחקרו.
- הישענות על סטטיסטיקה קיימת – הישענות על מאגרי מידע קיימים (כדוגמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), מסייעת לחוקר להיחשף לאינפורמציה קיימת, מיהמנה ומספרית שאין לו צורך לערוך בה מניפולציה.
היתרון והחסרון זהים לאלו הקיימים בניתוח הטקסטים בסעיף הקודם.
איך כותבים מתודולוגיה במחקר איכותני?
- ראיונות עומק – ראיון עם שאלות פתוחות דרכן המרואין נפתח ומשתף. זהו הכלי הנפוץ ביותר במחקר איכותני.
יתרון: מעניק לחוקר מידע רחב היקף החושף יריעת חיים רחבה, ממנה יכול החוקר להסיק על משתנים נוספים ולקבל מידע לגבי סביבת החיים של הנבדק.
חסרון: מקשה על החוקר להתמקד – אינפורמציה רחבה שעלולה לבלבל אותו ולהסיט אותו מנושא המחקר המסוים שנבחר.
- קבוצת מיקוד – ראיון קבוצתי האוסף מידע דרך האינטראקציה בין המשתתפים.
יתרון: קבוצת הנבדקים נמצאת בסביבתה הטבעית וחושפת את טבעה ללא השפעתו של החוקר.
חסרון: עלול להעניק פרשנות לא נכונה לחוקר – אין לו אפשרות לבקש מידע או פרשנות לגבי התנהגות מסויימת, ולכן הוא מסיק מסקנות בעצמו.
- שאלונים – גם במחקר האיכותני משתמשים בשאלונים.
יתרון: נותן פרספקטיבה רחבה לחוקר.
חסרון: מצמצם את האינפורמציה שיכול לקבל החוקר מנבדקיו.
4. תצפיות – תצפיות טהורות או משתתפות.
היתרון והחסרון דומים לאלו של קבוצת המיקוד.
לאחר כתיבת פרק שיטת המחקר, מתמקד החוקר בעיבוד הנתונים במגוון כלים (ביניהם stata ,eviews ,SPSS ועוד).
EZ-grade מעניקה סיוע אקדמאי וגם ייעוץ אקדמאי כדי להבטיח שהמחקר שלכם יהיה הטוב ביותר!
בחירת שיטת מחקר – ניתוחים סטטיסטיים – קידוד שאלונים וניתוחם