כתיבת שאלון מחקר איכותי לסמינריון על פניו נתפש כמעין משימה פשוטה למדי. אולם כמו ברבות מן המטלות המתלוות ללימודים האקדמיים, הרי שברגע האמת ייתכן ונמצא את עצמנו מעט מהוססים ומבולבלים.
שאלון מחקר מדויק וממוקד יכול לסייע לנו לגבש תובנות משמעותיות, ותרומתו להצלחת העבודה הסמינריונית היא רבה ומשמעותית.
ב-Ez Grade ישבנו וחשבנו כיצד לבנות לכם הנחיות מרוכזות שיסייעו לבנות שאלון מחקר איכותי. מקווים אנחנו שהטיפים הבאים ישרתו את המטרה.
מאחלים קריאה נעימה ומועילה!
הגדרת מטרת המחקר
לפני שמתחילים לכתוב את השאלון, חשוב להגדיר בבירור את מטרת המחקר עצמו.
עליכם לשאול את עצמכם: מהי השאלה המרכזית של המחקר שלנו? אילו משתנים נרצה לבחון? מה אנחנו רוצים ללמוד או להבין?
ככל שההגדרה תהא מדויקת יותר, ותתמקד במטרת המחקר, כך הדבר יסייע לכם לנסח שאלות שיתמקדו במטרה זו ולא יסטו לנושאים שאינם רלוונטיים.
זיהוי אוכלוסיית היעד
לאחר שהגדרנו את מטרת המחקר, עתה יש לחשוב על אוכלוסיית היעד שאליה יופנה השאלון.
מי הם האנשים שיכולים לספק לנו את המידע החשוב ביותר למחקר שלנו?
למשל: האם מדובר בקבוצת גיל מסוימת? מגדר? בתחום עיסוק ספציפי או בקבוצה אחרת?
תוכלו למצוא לא מעט קבוצות פייסבוק שונות שבהן תוכלו להיעזר, ותופתעו לגלות עד כמה הגולשים יבואו לקראתכם.
למשל, להיכנס לקבוצה של אחים ואחיות סיעודיים ולבקש מהם טיפים והכוונות שיסייעו לכם להתמקד בנתח זה של האוכלוסייה.
התאמת השאלות לאוכלוסיית היעד היא קריטית, לא פחות ולא יותר, למען הבטחת הצלחת המחקר שלכם.
ניסוח שאלות ברורות וממוקדות
חשוב לנסח שאלות בצורה ברורה ומובנת. בדיוק כמו שכלל עבודת הסמינריון מוכרחה להיות קוהרנטית, ברורה ומנוסחת בפשטות (ועם זאת תוך הקפדה על עברית גבוהה).
הימנעו משאלות מעורפלות או מורכבות מדי שיכולות לבלבל את המשיבים או להוביל לתשובות שאינן רלוונטיות.
כדאי להשתמש בשפה פשוטה וישירה, ולנסח כל שאלה באופן שמוביל לתשובה מדויקת.
שאלות ממוקדות יסייעו לכם לקבל נתונים אמינים ולהפחית את הבלבול של המשיבים.
שימוש בשאלות פתוחות וסגורות
הגיוון יכול לעשות את ההבדל. חשוב לשלב בין שאלות פתוחות לסגורות כדי לקבל תמונה מלאה.
שאלות סגורות (כגון שאלות כן/לא או שאלות בחירה מרובה) מאפשרות איסוף נתונים כמותיים ומקלים על ניתוחם.
לעומת זאת, שאלות פתוחות מאפשרות למשיבים להביע את דעתם באופן חופשי ומספקות תובנות איכותיות עמוקות.
איזון נכון בין שני סוגי השאלות יעניק לכם את הנתונים המגוונים ביותר.
בדיקת השאלון
לפני שאתם מפיצים את השאלון באופן רחב ומשקיעים מזמנכם, ערכו לעצמכם מעין פיילוט שכזה בקרב קבוצה קטנה מאוכלוסיית היעד.
מטרת הפיילוט היא לזהות בעיות בניסוח השאלות, לוודא שהמשיבים מבינים את השאלות כפי שהתכוונתם ולתקן ניסוחים בעייתיים שהובילו לתשובות שאינן מתמקדות במטרות המחקר.
משוב מהמשיבים בפיילוט יכול לסייע לכם לשפר את השאלון לפני הפצתו הסופית. אתם בוודאי לא רוצים למצוא את עצמכם חוזרים על הפצת השאלון פעם נוספת.
עיצוב השאלון בצורה נעימה לקריאה
עיצוב השאלון חשוב גם כן, אם כי אתם לא מוכרחים להשקיע בו יתר על המידה.
שאלון המעוצב בצורה נוחה ויזואלית, עם חלוקה ברורה של שאלות וקטגוריות, ישפר את חוויית המשיבים ויגביר את המוטיבציה שלהם להשלים את השאלון עבורכם.
כדאי להשתמש בגופנים קריאים, צבעים המשתלבים טוב ולא להציף את המשיבים בטקסטים ארוכים מדי.
או במילים אחרות: שמרו על עיצוב בסיסי טוב.
שמירה על אנונימיות המשיבים
במיוחד אם השאלון עוסק בנושאים אישיים או רגישים, חשוב להדגיש בפני המשיבים שהמידע שימסרו יהיה אנונימי ולא ייחשף לצדדים שלישיים.
תחושת הביטחון של המשיבים תוביל לתשובות כנות יותר ולנתונים אמינים יותר.
ובהצלחה!
בניית שאלון מחקר איכותי היא עבודה בפני עצמה. לא פחות ולא יותר!
ומן הסיבה זאת בדיוק, הרי שזהו חלק בלתי נפרד מן השירות שלנו כאן ב-Ez Grade.
כחלק מכתיבת העבודה הסמינריונית, צוות איזי גרייד אמון גם על ניסוח ובניית השאלונים עבור עבודת המחקר.
בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, פנו אלינו טלפונית או השאירו פניה, ונשוב אליכם בהקדם.